انواع پولي و طمع آنها

۴۶ بازديد

يكي از شيريني جات معروف اصفهان، پولكي مي باشد كه به عنوان يك سوغات مخصوص اصفهان نيز شناخته شده است. بجز استان اصفهان، در استان هاي ديگري كه از لحاظ شرايط آب و هوايي مشابه هستند نيز پولكي توليد مي گردد.
در واقع پولكي نوعي آبنبات مي باشد كه به خاطر شباهت فراوان آن به سكه، در زمان قديم به آبنبات پولكي معروف بوده است. ولي به مرور زمان اين اصطلاح كوتاه شده و به پولكي تبديل گرديده است. در اين مقاله با ما همراه باشيد. (نبات پايتخت )

پولكي نسبت به قند عوارض كمتري دارد و براي سلامتي دندان مضر نيست ، البته به شرط آنكه بولكي جويده نشود.

پولكي ميتواند انواع مختلفي داشته باشد. با طعم ها و رنگ هاي مختلف كه افراد بنا بر سليقه خود آن را نتخاب ميكنند.

معمولا آن را با چاي مصرف نموده و باور عمومي ‌بر اين است كه آسيب كمتري به دندان‌ها وارد مي‌آيد (البته اگر جويده نشود) و به علت شيريني كمتر، براي بدن كم‌زيان‌تر است.

پولكي
پولكي از لحاظ علمي

شكر را به دماي ۱۶۰ درجه سيلسيوس مي رسانند تا تيديل به يك ماده پخته شود كه در شرايط تحت فشار دماي فوق الذكر، اين ماده جامد ورقه اي توليد مي شود. كه خاصيت ترد و شكننده دارد.
پولكي

يك مخلوط پخته شده از مواد متشكله، كه تحت شرايط فشار محيط در دماي نزديك به نقطه ذوب شكر (۱۶۰درجه سلسيوس) تهيه مي‌گردد، اين محصول به صورت جامد و ورقه‌اي كه داراي حالت تردي است توليد و عرضه مي‌گردد.

يادآوري: نقطه ذوب شكر ١٨٦ درجه سلسيوس مي‌باشد.

انواع پولكي
انواع پولكي

شامل: پولكي ساده و پولكي همراه با انواع مغزها و اسانس‌ها يا ميوه‌ها مي‌باشد.
پولكي ساده

 از يك مخلوط پخته شده از مواد اصلي تهيه مي‌شود.
 پولكي غير ساده

عبارت است از يك مخلوط پخته شده از مواد اصلي و يكي از مواد (شامل: پودر نارگيل، مغز پسته، زرشك، مغز بادام، ليمو‌ترش يا ليمو‌عماني خرد شده، پولكي زعفراني و وانيل) كه ميزان آن مطابق با حداقل درصد تعيين شده در اين استاندارد باشد.
پولكي طعم‌دار

 عبارت است از مخلوط پخته شده از مواد اصلي به همراه مواد طعم دهنده مجاز خوراكي.

يادآوري: پولكي مي‌تواند علاوه بر مواد ذكر شده در تعريف پولكي غير ساده با ساير مغزها و مواد طعم دهنده، از قبيل طعم انواع ميوه‌ها، نيز توليد شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.